אבחון דידקטי לילדים זהו אבחון אשר מתבצע כדי לאתר לקויות למידה אצל ילדים או למעשה לשלול את קיומם במידה והקשיים של הילד נובעים מסיבות אחרות. תחום לקויות הלמידה זהו תחום גדול מאוד וישנן לקויות למידה רבות שפוגעות בדרכים שונות בילדים כבר מגיל צעיר. קשיים מתבטאים בשפה, בקריאה, בכתיבה, בפעולות חשבון, ביכולות ארגון ומחשבה וגם בפעולות מוטוריות של הגוף ובפן החברתי. במידה ומתגלים קשיים למיניהן, קשה לדעת אם אלו קשיים הנובעים מלקויות למידה או שמא יש הסבר אחר לקשיים או לאי הצלחתו שלהילד בתחומים מסוימים.
לא כל ילד צריך לבצע אבחון דידקטי. ישנם ילדים שמסתדרים היטב בלי אבחון זה, אך ישנם הורים שמבחיניםב'נורות אזהרה' שמופיעות בגילאים צעירים אצל ילדם. ילד שמתקשה לפתח את השפה בגילאי הגן או לא מצליח לבצע פעולות פשוטות אחרות שילדים בגילו כבר מצליחים לעשות עלול לסבול מלקות למידה או שעלול פשוט להיות קצת מאחור וזה יתפתח אצלו בצורה טבעית לחלוטין בהמשך הדרך. נורות אזהרה אלו, או יותר נכון "סימנים" אלו מתגלים בדרך כלל בגילאי הגן המאוחרים ובתחילת הלימודים בבית הספר, בעיקר בכיתות א'- ב' כאשר הילד מתמודד עם אתגרים קשים יותר.
חשוב להבין שלא כל סימן או נורת אזהרה הם בהכרח סימן ללקות למידה. אי אפשר לדעת בדיוק ולכן מומלץ לגשת לאבחון דידקטי כדי למצוא את התשובה ולדעת איך להתמודד עם המצב. אבחונים כאלו נותנים לא רק מידע לגבי מצבו של הילד אלא גם ייעוץ והכוונה בהבנת הקשיים ובמתן כלים שיעזרו להורים לתמוך בילד ולקדם אותו בחיים.
מומלץ לגשת לאבחון כאשר יש סימן אזהרה אחד או יותר, ולא כדאי לקחת סיכונים. לקויות למידה משפיעות על התלמיד לא רק בהקשר הלימודי וברכישת ידע חדש אלא גם במצבים חברתיים ובפיתוח האישיות שלו. ילד אשר יסבול מכשלונות רבים כתוצאה מקשיים אלו עלול לפתח תסכול רב ובניית האופי שלו עלולה לגשת לכיוון שלילי של חוסר ביטחון עצמי ודימוי עצמי נמוך. פניה לאבחון דידקטי בשלב מוקדם ככל האפשר תעזור למנוע מקרים כאלו.
פניה לאבחון דידקטי לילדים יכולה להתבצע על פי שיקול ההורים או בהמלצת הצוות החינוכי בגן או בבית הספר. האבחון מתבצע בבית הילד, בסביבה שנוחה לו, עם מאבחן או מאבחנת מיומנים שמתמחים באבחון ילדים. תוכלו לקרוא מידע נוסף אודות אבחון דידקטי בדף הזה.