פתח תקווה, הלוא היא "אם המושבות", היא אחת הערים הגדולות והמרכזיות בארץ ולה מערכת חינוך ענפה שהלכה והתפתחה עם השנים יחד עם התחדשות והתרחבות העיר. בפתח תקווה יש כ-45 אלף תלמידים כולל גנים, יסודי, חטיבה ותיכון שמתוכם כ-30% אינם זכאים לבגרות וזאת למרות מספר הרב של בתי הספר ואפשרויות הלימודיות בעיר.
ישנם גם בתי ספר לחינוך מיוחד שנועדו לעזור ולסייע לתלמידים לצלוח את הלימודים ולבסוף את הבגרויות למרות קשיי הלימוד שלהם. ההשערה היא, שקיימים לא מעט תלמידים עם לקויות למידה שלא מאובחנים. הם יכולים לשבת בכיתה וללמוד אחר כך בבית, אך עדיין מתמודדים עם קושי להגיע לרמת ההשכלה של שכבת הגיל שלהם וזה אכן מתבטא בהישגים לימודיים נמוכים. ישנם מכוני אבחון דידקטי בפתח תקווה אך עדיין הורים רבים לא מודעים לנושא ולצורך של ילדיהם בתוכנית הוראה ולימודים מיוחדת.
אבחון דידקטי, הוא בעצם אבחון שכולל בתוכו מספר מבדקים, שבסיומם מתקבלת תמונת מצב רחבה על היכולות הלימודיות של התלמיד. בסיום האבחון יכול המאבחן לומר מהן היכולות של התלמיד ואיפה וכיצד הוא מתקשה. האבחון הדידקטי מתייחס לכישורי השפה, הבנת הנקרא, קריאה וכתיבה ולכישורי החשבון, ובנוסף, בוחן גם אסטרטגיות למידה וניהול זמן אצל התלמיד. חשוב לדעת, שמי שמבצע את האבחון הדידקטי הם אנשים אשר עברו הסמכה לאבחן כישורים לימודיים והם כוללים אנשי חינוך בעלי הכשרה לעבודה עם לקויי למידה.
המאבחנים הדידקטיים אינם מאבחנים הפרעות פסיכיאטריות ונוירולוגיות כמו למשל הפרעות קשב וריכוז, אבל הם בהחלט יפנו את הנבחן לשיחה עם פסיכיאטר או נוירולוג במידה ועולה אצלהם חשש כי זה מקור לקשיים של התלמיד. האבחון הדידקטי חשוב מאוד משום שהוא מאפשר לתלמידים רבים לבטא את הפוטנציאל הטמון בהם. לא תמיד יש התאמה בין היכולות של האדם להישגים בפועל והרבה פעמים זה נובע משיטות לימוד שאינן מתאימות לו. מכיוון שכל אחד הוא שונה וכל אחד מתמודד עם קשיים שונים, האבחון עוזר למאבחן לגבש תוכנית לימודים שמתאימה ומייעלת את כישוריו הלימודיים של המאובחן. כמו למשל, לימוד אסטרטגיות למידה או המלצה ללימוד בכיתות קטנות תוך כדי עידוד לשאילת שאלות.
מעבר למבחנים ומבדקים, האבחון כולל גם ראיונות אישיים עם התלמיד והוריו, על מנת להבין טוב יותר את מרכיבי אישיותו של הנבחן, מה שמסייע רבות לגיבוש תוכנית פעולה שתיישר קו בכל הנוגע לרמת הלימודים והידע הנדרשת מהתלמיד באותו השלב בו הוא נמצא.
אבחון דידקטי הוא אכן תהליך שלוקח זמן והוא דורש סבלנות ושיתוף פעולה של ההורים והתלמיד. אבחון דידקטי בפתח תקווה הוא נגיש ועדיין, משום שהמבדקים והמפגשים אינם קצרים, לא כל ההורים מצליחים לפנות זמן לנסיעות ולהמתנה. "המרכז הארצי ללקויות למידה" מביא את הבשורה של אבחון עד הבית, מה שמאפשר לילדיכם לקבל את מה שהוא צריך כדי ללמוד ולהצליח בלי שתפסידו ימי עבודה או שתבזבזו זמן על נסיעות.